Har du lagt merke til hvor lett du fenges når noen forteller en historie. Med enkel dramaturgi klarer de fleste av oss, ja til og med barn, å få lytteren til å spisse ørene. Likevel er det lett å glemme at dette kan være et naturlig verktøy i din business. Både når du skal fortelle hva du holder på med, levere en pitch, eller holde et foredrag. ![]() Da jeg startet mitt firma visste jeg at jeg ville skrive og formidle. Jeg hadde stikkord som våge, tro og inspirasjon klart for meg. Men når jeg skulle fortelle hva jeg holdt på med ble det litt krøll. Som journalist var jeg vant til både å fortelle og selge andres historier, men jeg var rett og slett ikke vant til å fortelle min egen. Jeg visste jo ikke engang hva min historie var. «Jeg synes det var vanskelig å gjøre min egen visjon interessant. Og det var ikke så rart, for jeg var ikke bevisst nok på hvorfor jeg ville det jeg ville.» Men så kom jeg i kontakt med en storycoach og ble minnet om viktigheten av å finne min historie. Jeg fikk tips om å skrive ned min livshistorie i korte drag og lete etter øyeblikk som ble ekstra fremtredende. For meg ble det en episode fra barndommen som spesielt tittet frem. Det var historien om pappas reisekoffert. Pappaen min var sjømann og kom hjem fra sjøen en til to ganger i året. Han hadde alltid kofferten full av spennende eventyr og jeg husker så godt øyeblikket da jeg satte meg ned og klikket metallspennene til sides og nærmest gispet etter luft. Hva lå i kofferten denne gangen? Gule og lyseblå rulleskøyter fra Amerika, skinnende kopperfat fra Midtøsten, utskjærte løvefigurer fra Afrika og en utstoppet piraya fra Brasil. Det var som en jorda rundt reise hjemme i stua vår. Men hva var det med alt dette. Hvorfor var det så viktig for meg? Jeg lukket øynene en stund og var 8 år... Jo, det var den boblende gleden jeg kjente når jeg åpnet kofferten til pappa. Som voksen skjønte jeg at det var eventyreren som ble trigget. Og for ikke lenge siden skjønte jeg at det var den boblende gleden jeg ønsket å hjelpe andre å finne. Den gleden over å bruke livet til det det var ment for. Inspirere mennesker til å våge litt mer og hente frem eventyreren i seg. Og det er det jeg vil gjøre. Fortelle alle disse historiene, både mine egne og andres, som kan inspirere oss til å våge og leve livet, fullt og helt. Så hva er din historie? Når du har den på plass blir det enklere å selge deg og ditt produkt. Det blir som å fortelle noe fra ditt hjerte, en historie som berører mottakeren og er ekte. Da tiltrekker du deg de rette kontaktene og du vil garantert gjøre større suksess. Noen tips for å hente historien frem kan være å skrive den ned i korte drag. Tenk over spesielle øyeblikk i livet ditt, ikke de store nødvendigvis. Lytt til det som berører deg, boblende gleder eller sorg. Finner du noe her som er sammenfallende og kan linkes til det du holder på med? Hvilken historie velger du og hvorfor? Det kunne vært gøy å høre fra deg når du har funnet den:) Tone Dalhaug - journalist, coach og inspirator. LIVTILORD.COM
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
November 2015
|
KONTAKT OSS
Tlf. 934 08 202 Mail: helle@grundernettverket.no POSTADRESSE Gründernettverket c/o Helle Stabel Nedre Damsbakken 7 3264 Larvik |
BESØKSADRESSE
hos Colab Larvik, Brannvaktsgt 5, 3256 Larvik
|