Er små og mellomstore bedrifter teknologiske sinker som ikke bruker nye muligheter for å bedre konkurranseevnen og bli mer lønnsomme? Når ProCloud ble startet i 2012 var målet å gi små og mellomstore bedrifter de samme mulighetene som store bedrifter med mye ressurser har, til en lavere kostnad. Ideen var, og er, at små og mellomstore bedrifter kunne få gjort mer for mindre penger enn de ofte større konkurrentene gjør. Jeg jobber også deltid for en bedrift som levere lisenser og Microsoft løsninger til større bedrifter, og da snakker jeg om de virkelig store bedriftene i Norge. Der leveres det skytjenester hele tiden. Nå bruker alle muligheten, av de store. Så når SSB presenterte denne undersøkelsen, fikk jeg bekreftet at magefølelsen min stemte. Store bedrifter gjør det, bruker skytjenestene. ![]() De vanligste skytjeneste i bruk er epost og fillagring,
Hvorfor er det sånn? At bedrifter med mange kunnskapsrike IKT-ansatte bruker mer skytjenester og tar i bruk nye muligheter hurtigere enn de små? Burde det ikke vært omvendt, at de små var de som var fleksible og snudde seg raskest? Arbeidsdagen er ganske lik, uansett hvor stor bedriften er. Vi bruker epost, deler informasjon. Er i møter, er på farten. Vi jobber på flere flater. Vi ønsker å være fleksible. Få gjort det samme, om vi bruker PC, Mac, nettbrett eller mobil. I tillegg ønsker vi som personer best mulig balansegang mellom jobb og fritid. Hva er det de store bedriftene har skjønt, som de små og spesielt mellomstore ikke har skjønt? Jeg tar gjerne imot innspill her. Jeg er virkelig nysgjerrig på dette. Kanskje kan jeg få budskapet tydeligere frem og hjelpe bedrifter til en mer lønnsom drift og mer fleksibel hverdag for de som jobber der. Mange, spesielt små bedrifter bruker nok skytjenester, men mulig ikke de tenker på at det er det. Som Gmail og Dropbox. Det er ikke noe feil med noen av dem, men kundene dine forventer noe annet. Jeg har spurt bedrifter (med bru kav Excel i skyen selvsagt) hvor viktig det er med egen adresse på epost og hjemmeside. Kan en profesjonell epostløsning i skyen gjøre deg mer attraktiv? Hvor leses epost? Andelen som leser epost på mboil er ganske lik for store og små, ca halvparten. Basert på de som leser mine nyhetsbrev. Når det kommer til klienten på desktopen er det store forskjeller. Nesten 80% av de som åpnes hos store bedrifter bruker Outlook 2010 eller Outlook 2013. Hos de små er det jevnere fordelt, Flest bruker Outlook 2010 (30%), 20% bruker Apple mail, ca 12% bruker Gmail, det samme er det for Outlook 2013. Outlook 2013 sammen med resten av skytjenesten til Microsoft er ganske overlegen alt det andre, og de som har den fordelen er altså de store. Er det viktig med egen epostadresse, med ditt eget navn som en del av adressen. Kundene dine synes det. Jo større kunden er, jo viktigere er det. Ditt navn, din eiendom, ditt varemerke, det er viktig. Nesten alle sjekker om du har hjemmeside. Bare helt små kunder svarer nei på det. For kunder med flere enn 10 ansatte svarer alle at de Alltid sjekker eller Vanligvis sjekker om du har hjemmeside. Halvparten av de spurte med flere enn 10 ansatte vil også mene det er viktig for deg å ha egen epostadresse. 40% av de som kjøper inn hos bedrifter med 1-10 ansatte vil vurdere deg på om du har egen epostadresse. Har du ikke egen epostadresse faller 40% fra før du har begynt. Det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg. Vil de store fortsette å styrke økonomien og konkurransekraften, eller vil de små og mellomstore ta dem igjen Hva skal til? Geir Hogstad Daglig Leder ProCloud As Telefon 920 10 803 www.Office-365.no
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
November 2015
|
KONTAKT OSS
Tlf. 934 08 202 Mail: helle@grundernettverket.no POSTADRESSE Gründernettverket c/o Helle Stabel Nedre Damsbakken 7 3264 Larvik |
BESØKSADRESSE
hos Colab Larvik, Brannvaktsgt 5, 3256 Larvik
|