For å nå dine mål har du nok en strategi. Og en rekke taktikker for å få strategien til å virke. Under alt dette ligger grunnlaget ditt for å få til noe som helst av det. Plattformen din.
Hva skjer med strategien og taktikken når du når enden av plattformen? Du har ikke mer plattform, mer horisont. Alt stopper opp. Dermed smuldrer drømmen hen, du finner ingen nye taktikker for å klare strategien. Drømmen visner. Hvor mange har prøvd dette? Ifølge SSB er sannsynligheten for at en bedrift finnes etter 5 år under 30%. Det vil si at 7 av 10 blir borte. Bedrifter blir borte. Drømmene til 70% gründere visner. Så hva skal til for å utvide plattformen? Hva er plattformen din? Fundamentet ditt? Det er tankesettet ditt. Når tankesettet når enden av horisonten, da mister vi grunnlaget for både strategi og taktikk. Uten evne til å se muligheter ser vi bare motbakken. Vi ser hindringene, men klarer ikke å finne veien forbi. Eller over. IDD – en utbredt diagnose? Du er sikkert kjent med diagnoser med bokstavkombinasjoner. Men har du hørt om IDD? Det er usedvanlig utbredt, og mange har det uten å vite det. IDD står for Intention Deficit Disorder. Diagnosen er et påfunn, men finnes den likevel? Vi lider ofte av manglende intensjon. Vi mangler formål. Hva er egentlig formålet ditt, med bedriften din, med produktet eller tjenesten din? Mange definerer formålet sitt som en kilde til penger, en inntekt, en måte å overleve på. Da er plattformen vår snever og veldig skjør. Vi blir fanget i et nett av overlevelse, en evig kamp om å komme gjennom dagen, gjennom uka og gjennom måneden. Hvor lett er det å være kreativ da? Målrettet? Serviceorientert? Nyskapende? Innovativ? Jeg har prøvd. Funket seriøst dårlig for meg. Penger er et resultat av det vi gjør, ikke grunnen til at vi gjør det. Fortrinnsvis. Og hva er en mulig løsning? Utvid plattformen din. Finn formålet ditt. Og det enkleste spørsmålet for å finne formålet er et spørsmål mange av oss stiller oss lenge etter hva og hvordan: ”Hvorfor”. ”Hvorfor” er veien til formålet. Og med formålet kommer intensjonen. Hvorfor finnes bedriften din? Hvorfor vil du bringe idéen din ut i livet? Hvorfor står du opp om morgenen? Med intensjon er vi ikke lenger i tvil om hva vi skal gjøre når vi våkner om morgenen, for vi skal jobbe videre med formålet vårt, vi har en intensjon. Da vet vi hvorfor vi gjør det. Og da faller hvordan og hva på plass. Vi har begynt å utvide plattformen vår. Simon Sinek lærte meg dette for 5 år siden i en TED-talk. Han utvidet plattformen min. Han endret livet mitt, og det er jeg både glad og ytterst takknemlig for. Jeg tror på det menneskelige potensialet, og jeg tror det er så mye større enn vi gir oss selv kred for. Plattformen din er uendelig. Og dermed strategiene og taktikkene også. Hvis du gir deg selv tillatelse til å spørre: Hvem trenger jeg å være i dag for å fylle formålet mitt, hvem trenger jeg å være for å ta neste steg mot visjonen min? Og så tar du ett steg om gangen, ett lite steg. Og så ett til. God reise! Frank Oknes www.mindbending.no Du finner Simon Sineks TED-talk her: https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=nb
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
November 2015
|
KONTAKT OSS
Tlf. 934 08 202 Mail: helle@grundernettverket.no POSTADRESSE Gründernettverket c/o Helle Stabel Nedre Damsbakken 7 3264 Larvik |
BESØKSADRESSE
hos Colab Larvik, Brannvaktsgt 5, 3256 Larvik
|