![]() Ironisk nok sa jeg til meg selv for bare ett år siden, at jeg aldri skulle være på Facebook :-) Men hva har skjedd? Nå sjekker jeg sidene flere ganger om dagen, kommenterer, liker, videresender og ikke minst og mest sjokkerende - jeg tar selfies og legger ut på min og venners tidslinje! Og ja, mildt sagt, det har vært en prosess - en såkalt endringsprosess, ganske lik de endringsprosessene bedrifter må ta for å lykkes i et krevende marked. Jeg vil i dette blogginnlegget beskrive en modell som jeg brukte som verktøy i etableringsfasen av mitt firma Webveiviseren, og som kan overføres til bedrifter som skal endre eller videreutvikle websider og bruke sosiale medier i sin markedsplan. Modeller som verktøy i den digitale markedsplanen I organisasjonsteorien bruker man modeller som verktøy i endringsprosesser. Modellen under er bygget opp på fire hovedsteg og kan brukes av bedrifter som ønsker å lykkes med en digital markedsplan. 1. Analyse 2. Strategiutvikling og planlegging 3. Tiltak og gjennomføring 4. Evaluering Denne firestegsmodellen kan igjen bygges på med en problemløsningsmodell for å gå mer i dybden og for å få flere sjekkpunkter. Ofte blir denne modellen sett på som en digital markedsplan, der målet er å få bedrifter til å være i stadig endring. I en verden av sosiale medier har kommunikasjonsoppgaven blitt et langt mer omfattende spill, med behov for spesialiserte strategier og tiltak. Dette er tiltak Webveiviseren kan være med å sette i verk, der målet er å vise vei på nett ved å tilby ulike tjenester innen webkommunikasjon. Grunnen til at jeg trekker fram modeller er for å vise at de kan brukes som verktøy og at det ikke trenger å være så vanskelig å sette i gang en prosess. Min mening er at bedrifter bør være mer åpne for å sette i verk prosesser der analyse og evalueringer blir tillagt større vekt. ![]() X = antall brukere (du må få folk inn på nettstedet ditt) CR = ”conversion rate” = prosentandelen av brukere som gjør det du ønsker de skal gjøre når de kommer dit $ = penger i kassa Suksessformelen For å lykkes på nett må du få brukerne til å komme inn på nettstedet ditt, og du må få de til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre når de kommer dit. Resultatet på web kan forbedres ved at en av faktorene X eller CR eller begge forbedres. Fellen er at man ofte gjør endringer på feil sted. Det nytter ikke med gode triggerord hvis brukeren ikke finner deg på søkemotorene. Man skal gjøre begge deler. Både markedsføre den og gjøre den bedre! Websiden skal også vise hvem du er. Den skal ha en klar profil. Skal du oppnå suksess, som i dette tilfelle dreier seg om penger i kassa bør du ha gått igjennom en del grunnleggende spørsmål. Har du en god profil? Kan kundene dine identifisere seg med ditt produkt? Har ditt produkt en verdi for kundens identitet? Er du der kunden leter? På Facebook, Google, Twitter etc. Vet du hvordan kunden tenker og hva som ligger bak de valgene han/hun tar? Hvor gamle er de? Hvilke kjønn? Hvor bor de? Evaluering, analyse, verdiskapende profil, riktig markedsføring i riktige kanaler etc. - dette er en helhetlig prosess. Er det deler som ikke fungerer, må det settes i gang en prosess der tiltak planlegges og gjennomføres, og ikke minst evalueres. Min erfaring med bruk av en endringsmodell Å være eller ikke være på de sosiale mediene ble på et tidspunkt ikke noe valg da jeg i vinter bestemte meg for å etablere eget firma. Å være webredaktør handler ikke lenger om kun å ha ansvar for en webside. Nå handler det like mye om å beherske de sosiale mediene og utarbeide handlingsutløsende tekster, der teksten skal føre til en spesiell handling hos bruker. For å bli god på å skrive handlingsutløsende tekster ville jeg erfare hvordan jeg selv blir påvirket til å gjøre en bestemt handling. Hva er det som fanger min oppmerksomhet på Facebook, hva får meg til å like og dele sider, legge igjen kommentarer, og hva får meg til å handle et produkt? Jeg har i et halvt år brukt min private Facebookside til å teste ut mine handlinger, samtidig som jeg har sett og lært hva andre gjør. I min endringsprosess brukte jeg firestegs-modellen som verktøy for å lykkes med etablering av eget firma. Første steg var å komme meg ut på Facebook. Jeg hadde definert et problem om at jeg måtte ut av min komfortsone, jeg skulle by på meg selv, og jeg hadde behov for å forstå og erfare brukeradferden på Facebook. Første utfordring var å finne min egen profil. Hva ville jeg vise de andre som hadde verdi for meg? Til stor overraskelse overfor mine venner så ble min jazzinteresse svært dominerende, samtidig som den fikk en verdi for min identitet. Dette fikk igjen betydning for hvordan jeg delte og likte sider på Facebook. Evaluering av å være eller ikke være på Facbook
Hva har jeg funnet ut ved å ha vært aktiv på Facebook i et halvt år? Det første jeg tenker er at det ligger mye bak en brukers valg av å like en side. Når en Facebook-bruker liker en bedrift eller organisasjon, gir det mulighet til å motta informasjon eller gå i dialog. Men samtidig kan andre i nettverket se hva du gjør. Derfor handler dette i virkeligheten om selviscenesettelse. Det er kulturelle ressurser man bruker til å fortelle andre hvem man er. Folk vurderer om en merkevare eller produkt har en verdi for identiteten deres. Har den ikke det, vil du ikke lykkes med å nå fram til den brukeren. Bedrifter må derfor ha en plan når de vurderer om de skal være eller ikke være på Facebook. Det må ikke bli slik som det var for 15 år siden at alle skulle ha en webside uten en videre plan. Før man bestemmer seg blir det viktig å vurdere hvilken verdi de kan tilføre folks identitetsskaping via sine produkter. Ut ifra det kan man finne ut hvor mye ressurser man ønsker å investere i en Facebookside. Evaluering handler om å stille de gode spørsmålene For meg var det jazzen som skapte den største verdien for min identitet på Facebook, og som fikk meg til å dele og like sider, og til slutt handle et produkt. I min prosess med etablering av firma ble jazzen også brukt som et middel for å koble av fra krevende planer og tanker. I min evaluering oppdaget jeg også at jeg hadde behov for ny kunnskap. Jo mer jeg satt meg inn i ting, jo mer følte jeg at jeg måtte lære. Nye tiltak har derfor blitt satt i verk i min etablerer fase, der jeg deltar på ulike kurs og konferanser for å styrke min faglige kompetanse og for å skape nettverk. Tiltak som settes i verk kan evalueres ved å stille gode målrettede spørsmål. Hva har fungert? Hva har ikke fungert? Hvorfor har det ikke fungert? Jeg skal ikke gå i dybden av min evaluering, men den hjalp meg videre i min prosess. Firmaet er nå etablert og veien videre byr på nye utfordringer. Hvordan skal jeg komme videre? Jeg står nå overfor mange av de samme utfordringer som bedrifter generelt har for å lykkes i et krevende marked. Jeg skal nå fram i markedsføringsjungelen, nå mine målgrupper på riktig sted, til riktig tid, og med riktig produkt. For å lykkes skal jeg analysere, planlegge, gjennomføre tiltak og analysere igjen. Jeg skal være åpen for endringer og ha en godt utstyrt verktøykasse. Jeg gleder meg, og er klar for nye utfordringer både for meg selv og for andre. Med dette håper jeg flere vil se på endringer som noe positivt, og at modeller er verktøy som kan gi gode kommunikasjonsplaner for web og sosiale medier. Dersom man skal begi seg inn på bruk av sosiale medier i sin marketing miks, må man ha en kommunikasjonsplan, og produsere engasjerende og relevant innhold med et langsiktig perspektiv. Først da vil de sosiale medier bli en optimal ambassadør, der man går fra LIKE til DELE, og investeringene for sosiale medier vil få en positiv spiraleffekt som vi ikke kjenner det fulle potensialet av. Gina Aas Mob. 922 26 652 Webveiviseren www.webveiviseren.no Følg Webveiviseren på Facebook! www.facebook.com/webveiviseren
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
November 2015
|
KONTAKT OSS
Tlf. 934 08 202 Mail: helle@grundernettverket.no POSTADRESSE Gründernettverket c/o Helle Stabel Nedre Damsbakken 7 3264 Larvik |
BESØKSADRESSE
hos Colab Larvik, Brannvaktsgt 5, 3256 Larvik
|