Gründernettverket
  • VI TILBYR
  • SUKSESSHISTORIER
  • AKTUELT
  • BLI MEDLEM
  • OM OSS
  • Vekst i Vestfold

Profesjonell Nettløsning til de som vil være synlig på nett

27/11/2014

0 Comments

 
Picture
Jippi, Webveiviseren kan endelig tilby søkermotoroptimaliserte nettsider som Google og brukerne vil elske! Og jeg tuller ikke. De nye nettløsningene følger suksesskriterier som Google verdsetter og som belønnes med bedre synlighet. Brukerne vil også like dette, for med disse løsningene lar vi teknologien spille på lag med innholdet slik at brukeren finner det han er ute etter. Sammen med Retell webutvikling skal Webveiviseren nå levere hjemmesider optimalisert for fart, synlighet, budskap og konvertering.

Håpløse publiseringsløsninger
Det er flere grunner til at Webveiviseren ønsker å tilby nettløsninger utviklet i samarbeid med Retell. Det hele startet med at mitt nyetablerte selskap Webveiviseren skulle ha en nettside som var billig og som jeg kunne lage selv. Det er mange ulike nettløsninger på markedet og jeg valgte en med OK layout og med gode løsninger for å legge inn nøkkelord, slik at sidene skulle bli søkemotoroptimaliserte. Som freelance webredaktør var jeg også opptatt av å ha en nettside med godt innhold, som skulle se fin ut og ha mange fine bilder. Problemene og irritasjonen oppstod ganske raskt, og jeg ble egentlig aldri fornøyd med sidene. Ikke ble de søkemotoroptimalisert, ikke ble de fine på mobil, ikke var de raske nok, og ikke kom budskapet og innholdet fram på en brukervennlig og logisk måte. Jeg begynte også å legge ut blogginnlegg, men fikk ikke utnyttet bloggens muligheter og mitt ønske om større effekt på nett.

Nettsidene til Webveiviseren ble publisert, men var ikke optimale og fungerte spesielt dårlig på mobil. Etter hvert ble også deling av kunnskap i de sosiale kanalene mer og mer viktig. At nettsiden ikke var responsiv, rask og brukervennlig ble et problem både for meg selv og de jeg delte mitt budskap med.

Ny kunnskap – nye muligheter
Samtidig som jeg prøvde å videreutvikle min egen nettside og bruk av sosiale medier, tok jeg også oppdrag for andre med å lage hjemmesider. I samme perioden kurset jeg meg i nye regler om universell utforming av websider. Jeg tok også en del kurs i Content marketing som var den nye markedsføringstrenden i 2014. Med ny kunnskap og egne erfaringer om hvordan websider og sosiale medier fungerer, skjønte jeg at det jeg holdt på med ikke var holdbart. Vil man lykkes på nett må man være best!

Jeg skjønte at teknologi og innhold må spille på lag, og at bedrifter må vektlegge de lover som Google opererer med for å få et digitalt forsprang. De bedriftene som vinner kundenes digitale oppmerksomhet, er bedrifter som vektlegger det samme som Google. Min «reddende engel», og som tok dette på alvor fant jeg i Horten. Webutvikler Brede Kaasa visste hvordan Goggle ville ha det, og jeg oppsøkte ham.

Hva er det Retell gjør som ble en verdi for meg?
Retell webutvikling lager nettsider fra bunn av og legger tekst rett inn i kodene. For meg var det himmelrike å slippe et kaos med koder som rotet det hele til. Brede som driver Retell er i tillegg genuint interessert i hvordan Google tenker og tester alle sidene han lager opp mot hurtighet, brukervennlighet, søkemotoroptimalisering etc. Han hadde skjønt hva som måtte til for å hjelpe de bedriftene som ønsker det et digitalt forsprang. Ofte er det det enkle som er best, og her hos Brede var det om å gjøre å lage nettsider som responderte rask uten tunge kataloger og unødvendig koding.

Webveiviseren vil om kort tid få nye nettsider. Med profesjonell design fra Retell og et bevisst forhold til Googles tre lover har jeg et mål om å bli synlig på nett. Mitt neste mål er å hjelpe de som ønsker det ut på nett og spille på lag med Google.
Picture
Picture
Google opererer etter tre lover:
  • Relevans
Google opererer etter tre lover der den første loven er relevans. Jeg må derfor jobbe bevisst med innhold og skape interesse for eksempel ved å skrive interessante blogginnlegg. 
  • Autoritet
Google opererer også etter autoritet. Det blir derfor viktig for webveiviseren å være synlig i ulike sosiale kanaler. Skriver jeg en fagblogg må denne derfor deles i alle de kanalene som er relevant for meg å være i.
  • Brukervennlighet
Fremtidens vinnere, sier Google, er de som klarer å lage de enkleste og mest brukervennlige sidene. Hvis det tar et par sekunder å laste opp en nettside, eller hvis nettsiden fungerer dårlig på mobil, mister man fort kundens tålmodighet og oppmerksomhet.

Med profesjonelle nettløsninger og hjelp til å jobbe etter Googles tre lover; relevans, autoritet og brukervennlighet håper Webveiviseren og Retell å få bedrifter som ønsker det, et digitalt forsprang.

Konklusjon
Det er flere veier til suksess, og det varierer selvfølgelig fra bransje til bransje hva som trengs for å lykkes. Selv to konkurrerende selskaper vil ofte fokusere på å bygge ulik kompetanse. Felles for alle selskaper er at de trenger de rette digitale verktøyene. 

Webveiviseren skulle i utgangspunktet bare leie seg ut som rådgiver innen webkommunikasjon og ta på seg oppdrag som freelance webredaktør. Min lange erfaring med å utvikle digitale strategier og siste års arbeid med å lage hjemmesider og bistå kunder i digital markedsføring, fikk meg til å se behovet for bedre nettløsninger. Vil bedrifter noe mer enn bare å ha en fin hjemmeside måtte Webveiviseren kunne tilby proffe nettløsninger og tjenester som hjelper kundene til å lykkes på nett. 

Basert på mine erfaringer vil nå Webveiviseren sammen med Retell tilby bedrifter hjelp til å følge Googles tre lover; – relevanse, autoritet og brukervennlighet. Med dette som fokus kan vi hjelpe bedrifter å vinne kundenes digitale oppmerksomhet.

Hva får du? Med profesjonell webdesign får du nettsider som er optimalisert for fart, synlighet, budskap og konverteringer. Les mer om våre nettløsninger på www.webveiviseren.no

Ta kontakt!

Ikke nøl med å ta kontakt hvis det er noe du ble nysgjerrig på, eller som du ønsker å snakke om. Vi tar gjerne en uformell prat for å se på mulige digitale løsninger for deg og din virksomhet. 

Følg Webveiviseren på Facebook for å holde deg oppdatert med faglig stoff innen sosiale medier, kommunikasjon og noe ledelse.

Facebookadresse: www.facebook.com/webveiviseren
Webadresse: www.webveiviseren.no/blogg
0 Comments

Gøy!

20/11/2014

0 Comments

 
Picture
Det er så GØY å jobbe om dagen! Som noen av dere vet startet jeg jo opp med to firmaer i 2011:  1) Nettbutikken Fertil.no og 2) Laboratoriet FertiliTeam.

Jeg har vært hos Start i Vestfold, jeg har hatt kontor på Gründerhuset, jeg har vært i kontakt med Connect, jeg har fått tilskudd av Innovasjon Norge, jeg har vært med i tre ulike grupper i Nettverksbanken. Jeg er med i Nettverksbanken ennå. Og hvorfor det? Jo- man kan ha nytte av Start når man skal i gang, Gründerhuset når man er i startfasen, og Connect når man vil teste ideen sin mot investorer. Innovasjon Norge er jo alltid fin å ha med på laget, og NETTVERK er noe man trenger hele tiden!

Det kommer en dag hvor man må innse at man må i gang med det man EGENTLIG skal drive med. Man må være litt egoistisk og tenke på sin egen bedrift og sin egen tid og sine egne penger. Hva er det DIN bedrift skal drive med? Nå må DET starte. Man må bli ferdig med oppstarten. Man må i gang med å drive bedrift.

Jeg brukte mye tid på å drømme- på å tenke at sånn skal det bli og sånn skal det se ut…en gang.. snart.. Så sa jeg til meg selv en dag: Slutt å drømme! Slutt å tenke så innmari langsiktig hele tiden. Start nå- så blir veien til underveis. Det kan til og med komme veikryss du aldri hadde trodd du skulle stå ved. Nyt veien og jobb hardt. Det er å drive bedrift.

Fokuset mitt har i 2014 vært Fertil.no. Jeg har lagt FertiliTeam litt til modning, kan man vel si, og har store planer for laben i 2015. Men i 2014 trengte Fertil.no hele meg, og det har gitt en omsetningsøkning som jeg virkelig er stolt av. Da er det GØY å jobbe!

Christel Taranger Freberg


0 Comments

Hvorfor vil vi?

13/11/2014

0 Comments

 
Picture
Picture
Picture
Sikkerhet er for mange en motiverende faktor. Frihet er for meg viktigere.

Frihet til å gjøre det jeg vil, når jeg vil. Frihet til å oppleve nye ting, treffe spennende mennesker, lære noe nytt, slippe rutineoppgaver, bestemme over egen tid osv.

Jeg har betalt for den friheten jeg har hatt i mange år med mangel på sikkerhet i form av mangel på eget hus og usikkerhet rundt økonomi - iallefall relativt sett - jeg har jo hatt det godt, jeg har bare ikke hatt den opplevde "garantien" som mange tror de har. I realiteten er det jo ingenting som er sikkert som banken, ikke en gang banken.

Det handler om å kunne gi slipp, stole på at det vil ordne seg og være med på ferden, tenker jeg. Går vi og bekymrer oss og engster oss fordi vi ikke vet hvordan vi kan betale neste ukes, månedes og års regninger blir det jo mindre fokus til andre ting vi kanskje kunne hatt bedre utbytte av å tenke på.

Samtidig er det for eget vedkommende slik at jeg er ørlite grann bedagelig. Jeg tror ikke mine nærmeste ville beskrevet meg sånn, for jeg får stadig høre at jeg må slappe litt mer av, og de lurer på om jeg på noe tidspunkt vil bli "ferdig" med mine evige "etterdagjobb-prosjekter". Grunnen til at jeg likevel vil titulere meg som lat er at jeg vet at et lite "skremsel", for eksempel i form av en potensiell økonomisk avgrunn gjør at jeg yter det lille ekstra, setter inn det sjette giret.

Men det går ikke for lange perioder, det sjette giret sliter ut systemet fullstendig. Det tar de kreftene som tilhører reservelageret for uforutsette omstendigheter.

Og så har man gjerne omstendigheter som krever sikkerhet. For eksempel barn.
I februar begynte mine å grynte. Seksåringen ville kjøpe hus og kom opp med kreative forslag som bærplukking for å finansiere dette.
Siden da har alle mine ressurser gått til nesting og sikring. Full jobb, opp klokka seks, kjøring til barnehage, skole, jobb med retur til huset og middag, lekser og legging til klokka sju og videre til mitt hjertebarn, min elskling, mitt prosjekt. Det jeg vil.


Hvorfor gidder jeg?

Det handler om at jeg syns det er viktig. Det handler om at jeg syns det er gøy. Det handler om at jeg ser at jeg får det til. Det handler om at det er mitt.

Det er noe som blir stående når jeg er ferdig med dagen. Det er noe jeg bygger. Det er noe som ingen andre kunne fått til. Bare meg.

Det er rett og slett noe jeg er skikkelig stolt av.

I en sikringsperiode blir man mer engstelig enn i en frihetsperiode. Man vil sørge for at fundamentet er übersolid så det ikke kan falle. Man vil pusse, flikke og orge til man "blør fra øya". Man ser potensiell risk mye bedre enn når man er "ute og leker" som man gjør i perioder som man fokuserer på frihet og kreativitet og vekst.

Alle mine gründerkolleger sliter med denne vekslingen. Kanskje setter de andre ord på det, men barnet og geniet som driver oss videre i prosjektet vårt, kontra redebyggeren og omsorgspersonen som stiller spørsmål ved risikoen vi løper ved å satse på noe som enda ikke er stort mer enn vår idé og energi.

Disse arketypene lager av og til, og spesielt akkurat nå, som jeg har fått mitt eget luksuriøse og überkoselige rede på selveste Nøtterøy, krig inni meg.

Redebyggeren insisterer på at jeg skal kjøpe parkett til kjelleren som står med et skammelig nakent betonggulv etter en lekkasje i fjor, men gründeren har jo ikke økonomi til sånt fjas. Gründere skal jo blø. Ellers går alt til helvete. Bruk av penger gir angst og skam :) Kos og hygge gjør jo som kjent ingen suksess.

Alle snakker om disiplinen og arbeidet som skal til. At man må pantsette huset. At man må selge bilen. At man faktisk må ofre familien.

Men da blir det jo ikke gøy. Og er ikke veien også målet?

Jeg var ferdig med mitt første produkt julen 2012. Og så kastet jeg det. Begynte på nytt. Fra scratch. For det var ikke bra nok. I mine øyne.

Nå ser vi straks julen 2014 i hvitøyet. Min største bragd er 69 nedlastinger av mitt første spill i Saudi-Arabia. Men det er det bare jeg som vet om. Inntil nå :)
Lurer på hva som er behovet for å kunne si "Jeg tror hun er en Heks!" på sørsamisk i Saudi-Arabia. Hadde vært spennende å vært nede og sjekket det :)

Jeg har noen drømmer og håp knyttet til mitt "prosjekt" - noen for meg personlig, og andre for hva jeg ønsker arbeidet skal føre til i et samfunnsperspektiv.

Selv om ting har tatt tid, har det hele tiden gått fremover, og jeg har oppnådd ting jeg ikke trodde skulle gå.

3D-animerte animasjonsfilmer var far fetched, og ikke del av mine fremtidsvyer for to år siden. For tre år siden visste jeg ikke hva en "app" var, og nå er vi snart ferdige med to unike spill som jeg liker veldig godt. 

Målene jeg satte meg i utgangspunktet er nådd, og nå er også sikringsfasen sementert; vi har fått oss permanent husvære.

Nå skal jeg sette meg ned og drømme stort igjen. 
Skissere fremtiden. 
For det vi har tenkt det er mulig, det vi har uttalt, det er sannsynlig, og det vi har tatt tak i, det er rett rundt hjørnet!

Litt mer positive takter fra meg denne gang altså :)

Neste sving er Springbrett på Gründeruka. Kom og se :)

Før jeg avslutter; la oss gjøre et eksperiment; om du møter meg en vakker dag kan du fortelle meg om hvordan det gikk;
Sett deg et nytt mål, her og nå. Et hårete og fristende ett. Et du ikke har vurdert før nå. Skriv det ned og fortell en forbipasserende om det.

Jeg ønsker deg lykke til med å nå det!

Ha en fantastisk torsdag!! Snart er det helg, og de av oss som har dagjobber får enda mer tid til å arbeide med vårt eget!!

Stina Krinolina
0 Comments

Går du med en nettbutikkdrøm i magen?

6/11/2014

0 Comments

 
Mange går med en drøm om egen nettbutikk i magen. Undertegnede tok skrittet fullt ut for 1,5 år siden og myjouels, en smykkebutikk med alt du kan begjære, ble lansert. Selv etter såpass lang tid gjør en seg aha opplevelser fremdeles. Men så er jo det og eie og drive en virksomhet generelt sett en prosess i stadig utvikling. Og forhåpentligvis i riktig retning. Og det er dét myjouels nå står ovenfor. En endring mot en forbedring.

Vi har nå tatt avgjørelsen på at myjouels sårt trenger en make-over. Og at det i tillegg må lages en mal og et fast oppsett som følges slavisk fremover. Dette av to grunner: 1. Dere kunder skal kjenne igjen myjouels hver gang dere besøker nettbutikken, sjekker oss på facebook, titter innom oss på instagram og i andre kanaler vi vil dukke opp. 2. Forenkle jobben for oss ved enkel utskiftning av bannere og redigering på forsiden.

Som eier og daglig leder må jeg bli flinkere til å holde meg til den "look" og layout jeg nå bestemmer skal representere myjouels. Jeg som person liker mange ulike stiler, og går igjennom ulike faser som ofte utløses av en ny sesong og årstid. Dette har også farget nettbutikken, noe som blir litt feil. Det vil selvfølgelig kunne gjøres endringer og justeringer underveis, men vår profil må være konsekvent.

Layout og design av butikken er mitt domene, så jobben må gjøres av meg selv. Derfor dokumenterer jeg denne prosessen som jeg igjen vil dele med dere som følger bloggen vår. Jeg er sikker på at det er mange som har en liten nettbutikkdrøm i magen, og da kan dette komme dere til gode en dag. Eller kanskje du allerede har en nettbutikk? Da håper jeg dette innlegget vil være deg til nytte.

Sånn starter jeg:

1. MOOD BOARD

Et mood board skal visualisere dine ideer og tanker, og er enkelt og moro å lage. I mitt tilfelle så har det vært å finne inspirasjon blant de mange flotte nettbutikkene, og hjemmesidene til smykkedesignere, som eksisterer i dag. Jeg har rett og slett tatt screen shots og printet ut. Deretter har jeg pinnet dem på en stor oppslagstavle jeg laget for et år siden. Oppskriften på hvordan du lager din egen oppslagstavle kan du finne HER.
Picture
2. SKISSE OPP LAYOUT

Neste steg går på å ta dine ideer og få dem ned på papiret. Jeg har her laget en grov skisse over layouten til den nye forsiden til myjouels. Jeg kan overhode ikke tegne, men dette er nyttig uansett for å få en totaloversikt. Jeg lover deg at du sparer mye tid ved å ta med dette punktet og gjøre et godt forarbeid.

3. VALG AV BILDER OG TEKST

Print ut bildene du vil bruke og lag tekst til bildene. Teksten bør være kort, konsis og "to the point". Hva ønsker du å oppnå? Lek deg med skissen og finn ut hva som vil fungere.
Picture
Neida, tegner ikke så veldig bra må jeg innrømme..

4. UTFORMING AV BANNERS

I mitt tilfelle må jeg først regne ut størrelsen på de mindre bannerne mine. Jeg har en lengde på 940 px og må dele opp for å få riktige mål. Jeg må også ta stilling til hvor høye de skal være. Jeg noterer disse målene på skissen min.

Det finnes flere programmer man kan bruke og mange er faktisk gratis. Det kan svare seg å betale noen dollar for å få en oppgradert utgave av disse programmene.

Jeg benytter Adobe Photoshop til redigering og cropping av bilder. Til selve bannerne bruker jeg PicMonkey som jeg er veldig fornøyd med.

5. HUSK Å GJØRE NOTATER

Hvis du har tenkt å bruke samme layout i fremtiden må du huske å notere ned målene, fontene osv du benytter nå. Dette kan du gjerne gjøre på skissen din sånn som jeg har gjort her.

Jeg fikk et tips en gang av Belinda som driver Tønsberg Fotografen om å holde meg til 2-3 fonter for ikke å gi et rotete uttrykk. Så tenk på det når du skriver tekst.

Jeg er enda ikke helt ferdig, men jeg er allikevel veldig fornøyd med starten på dette. Noen endring ble det undervei også for det viste seg at ikke alle mine ideer var mulig rent praktisk. Men pytt-pytt. Da jobber man rundt utfordringene.

Hvordan det ser ut nå ?

Jo, det kan du se HER

Så hva synes du om resultatet? Jeg tar gjerne imot kommentarer og tilbakemeldinger.

// Charlotte


Charlotte Bakke

Eier og daglig leder av Silver Ligning AS som drifter nettbutikken www.myjouels.no, agenturet www.silverliningas.no og skribent for www.myjouelsblogg.com.

Kontaktinformasjon: charlotte@myjouels.no
0 Comments

    Kategorier

    All
    Data
    Nettverksbygging
    Personlig Utvikling
    SEO
    Synliggjøring

    Arkiv

    November 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014

    RSS Feed

NETTVERKET

VI TILBYR

SUKSESSHISTORIER

HVA SKJER?

​OM OSS

​​


​KOMPETANSE

BLI MEDLEM

DOKUMENTER
​

PERSONVERN

KONTAKT OSS
​​
Tlf. 934 08 202
Mail: helle@grundernettverket.no

POSTADRESSE
Gründernettverket
c/o Helle Stabel
Nedre Damsbakken 7
​3264 Larvik​


BESØKSADRESSE
hos Colab Larvik, Brannvaktsgt 5, 3256 Larvik


​Website by Sjarm DESIGN
  • VI TILBYR
  • SUKSESSHISTORIER
  • AKTUELT
  • BLI MEDLEM
  • OM OSS
  • Vekst i Vestfold