Gründernettverket
  • VI TILBYR
  • SUKSESSHISTORIER
  • AKTUELT
  • BLI MEDLEM
  • OM OSS
  • Vekst i Vestfold

Hvordan starte en (lønnsom) nettbutikk

29/8/2014

1 Comment

 
Mange lurer på om det er vanskelig å starte nettbutikk. Det er lett. Finn en rimelig nettbutikkløsning, så er du i gang. MEN så skal butikken bli lønnsom og det er det dette innlegget handler om. 
Picture
Fertil.no har blitt tre år

Fertil.no startet i 2011 som en markedsundersøkelse. Jeg hadde planer om å utvikle min egen sædkvalitetstest til hjemmebruk. Har doktorgrad må vite. Men jeg visste også at det allerede var tre slike tester på markedet, bare ikke i Norge. Jeg kunne ikke spørre folk på gata om de ville kjøpt en sædkvalitetstest til hjemmebruk hvis den var tilgjengelig, så derfor måtte jeg prøve å selge dem selv.

Alle oppstarter går tregere, er dyrere, og mer arbeidskrevende enn man tror. Etter tre år har Fertil.no blitt en suksess, og testen jeg skulle utvikle er lagt på is. Jeg har brukt en formue på markedsføring med varierende hell, jobbet mye, snakket med mange, og tenkt og tenkt og drømt og tenkt og handlet. Hoppet uti det med begge beina.

Jeg tok inn flere og flere produkter til par som ville bli gravide, og nå er Fertil.no en nettbutikk som går bra. Det er veldig moro for meg å skrive dette blogginnlegget i dag når Fertil.no går mot nok en måned med omsetningsrekord, og fremdeles har årets høysesong i vente!

Opptur med businesspartner

Den virkelige oppturen kom da vi ble to eiere av nettbutikken i mars. Jeg har lang utdannelse i biokjemi og kan alt om produktene. Tom er digital markedsføringsrådgiver og kan alt om å være synlig på nett. Med noen tastetrykk doblet han omsetningen med det samme markedsføringsbudsjettet. Vi har funnet hver vår plass i selskapet og det er fint å ha noen å rådføre seg med. Nå planlegger vi utvidelser, vekst, krysse landegrenser, egne produkter osv. Veldig gøy!

Her kommer noen punkter som har vært betydningsfulle for Fertil.no:
  1. Bygg nettverk og spør om råd. Jeg er medlem av Gründerhuset og Nettverksbanken her i Vestfold. Det er mye hjelp i å få konstruktive tilbakemeldinger og en dytt bak.

  2. Markedsføring er det første du starter med og det siste du slutter med. Det er ingen som vet om siden din. Ikke engang naboen din. Derfor er det viktig å sette av nok penger for å bli synlig. Annonsene bør være digitale slik at kundene kun er et tastetrykk unna butikken din. 

    Det tar lang tid å komme opp på førstesiden i et googlesøk, men du kan betale for annonser gjennom
    Google Adwords mens du hele tiden jobber med den organiske synligheten. I starten er markedsføringen en stor utgift, men etter hvert tjener du på hvert klikk fordi det fører til salg. Det nytter ikke å ha et dagsbudsjett på 10 kroner dagen og håpe at ingen trykker på annonsen fordi det blir så dyrt.

  3. Google er din venn og mye er gratis. Sjekk trafikken til og fra din nettbutikk. Hele tiden. Kjenn kundene dine. Google Analytics!

  4. Ha så få tastetrykk som mulig i kassen. Vi har Klarna Checkout hos oss og er fornøyd med det. I oppstarten sendte jeg faktura selv. Det var ulønnsomt fordi veldig mange ikke betalte. Deretter ble det forskuddsbetaling og PayPal. Det fungerte greit. Så fikk jeg Klarna Faktura i tillegg, noe svært mange nettbutikker har i dag. Nå har vi effektivisert enda mer, og har kun Klarna Checkout. Få tastetrykk. Prisene du får oppgitt i et tilbud fra Klarna er ikke faste for alle, og kan justeres slik at det passer din nettbutikk. Det går an å gjøre en avtale om hvordan avgiftene regnes ut (fastpris eller prosent av salg). Spør om et ekstra godt tilbud på abonnementsavgiften siden du er i oppstartsfasen.

  5. Ha kunnskap om produktene du selger. Jeg var veldig glad for min kunnskap da en mann ringte og klaget på eggløsningstestene til kona. De var negative hele tiden, men da HAN prøvde dem ble de positive! Ikke alle vet at hormonet er viktig for sædcelleproduksjonen og at menn har et jevnt nivå hele tiden. Han var altså en positiv kontroll av at testene virket som de skulle, og vi hadde en fin samtale som endte med ny bestilling.

  6. Gå til posten hver dag, selv med bare en pakke. Kunden forventer rask levering. Alltid.

  7. Husk at under 10% av kundene noen gang ser forsiden til butikken. Ha god informasjon på produktsidene. Nordmenn leser produktbeskrivelser, og det er viktig at disse er utfyllende.

  8. Husk på våre nye landsmenn. Ikke alle snakker og leser norsk i Norge. Vi jobber med å lage en engelsk versjon av Fertil.no nå.

  9. Gjør pakkingen effektiv. Posten er dyr, og spesielt med pakker som er over 7 cm tykke. Sjekk om Småpakkeløsningen fra Bring kan passe deg. Eller en frankeringsmaskin.

  10. Å bruke «vi» og ikke «jeg» får butikken til å virke større. Bruker du «jeg» blir den kanskje mer personlig, men det skinner igjennom at du sannsynligvis har lager og kontor hjemme. I alle fall dersom du også har frimerker på konvoluttene.

  11. Selg reklameplass i pakkene. Kanskje en interiørbutikk i Bergen vil at din nettbutikk skal sende brosjyren deres i pakker du sender til Bergensområdet? Kanskje dyrebutikken i Tromsø vil ha brosjyren sin ut der hvis butikken din selger hundehalsbånd? Eller selskapslokaler i Tønsberg dersom du selger kaker?

  12. Hold ut. Når (NÅR) du har dårlige dager kan det være fint å gå en tur og legge reklame i postkasser. Dersom du bestiller flyers fra rimelige trykkerier på nett har du en god bunke til en rimelig penge. Underveis på turen kommer ofte nye ideer også!

  13. Send nyhetsbrev. Vi bruker MailChimp og er fornøyd med den. Den er også integrert med vår ferdige butikkløsning fra Mystore. Lag enkle nyhetsbrev med en klar beskjed eller ett tilbud. Mer er ikke nødvendig. Det viktigste er å minne kundene på at du finnes.

  14. Dersom du også har en fysisk butikk, som Fertil.no har i Smuget i Tønsberg, kan du bruke en kasseløsning som er integrert med nettbutikken. Slik trekkes varene fra samme lager på en effektiv måte. Vi har POS fra Mystore og iZettle betalingsterminal. Det fungerer fint, men iZettle er ikke integrert i Mystore ennå. Derfor må et salg registreres begge steder.

  15. Husk å jobbe effektivt mot leverandørene dine slik at du stadig får bedre priser inn. Det finnes ofte flere du kan kjøpe av, og ikke vær redd for å bytte leverandør.

Jeg kunne sikkert laget listen enda lenger, men oppfordrer heller dere til å spørre meg dersom det er noe dere lurer på. Så skal jeg svare så godt jeg kan. Da vil jeg ønske dere alle en flott høst med mye salg og blomstrende kreativitet! Nå må jeg pakke ut de nye varene som har kommet!

Hilsen Reven i St. Bernhardshundklær
Christel Taranger Freberg
Fertil.no
Picture
Picture
Lenker:
www.fertil.no    www.mystore.no   www.klarna.no 
www.bring.no    www.izettle.no    www.mailchimp.com
www.posten.no   www.toll.no
www.nettverksbanken.no            www.grunderhuset.org
1 Comment

Joda, det finnes mye som er gratis. Inkludert maler.

27/8/2014

0 Comments

 
Det finnes ikke noen gratis lunsj sies det. Men som liten bedrift er det faktisk mulig å finne og bruke mye som er gratis. Inkludert gode løsninger med ferdige maler.

Vi er mye vi som starter en egen bedrift. Salgssjef, IT-sjef, markedssjef, økonomisjef, personalsjef. Noen ganger spiser det unødvendig mye av tiden vår fordi vi bruker mye tid for å lete etter de gode løsningene, i blant gir vi opp fordi vi ikke helt vet hvor vi skal starte å lete.

Denne historien handler om den enkle måten å få tak, finne, bruke og dele ferdige maler. Maler er en god ting. Det å låne ferdige ting andre har laget for oss, det sparer oss for tid. Lære av det kan vi også.

Av erfaring vet jeg mange søker på Google etter maler. Det burde man gjøre hvis man bruker Google sine løsninger. Bruker du Office, bør du lete i nettopp Office.

Selv gratis Office versjonen fra Microsoft, Office Online gir deg ferdige maler. Office Online er tenkt bruket privat eller på skole, så malene der er ofte laget med tanke på bruk hjemme eller på skolen.
Picture
Får du inn på www.onedrive.com, finner du både en gratis web-basert Office fra Microsoft og et sted du kan lagre dokumentene dine. Du kan dele dem med andre også.

Bilde som kommer opp på OneDrive når du velger Excel Online, her er det maler å hente.

Noen gratis maler for Excel.
Picture
Maler til bedriftsversjonen av Office. 
Bedriftsversjonen fra Microsoft heter Office 365. Den er også tilgjengelig fra nettleseren din. Du jobber på den samme enkle måten, og du kan dele dokumentene dine med andre. Med kolleger eller noen du arbeider sammen med på ett prosjekt.

Ønsker du Office lokalt på PC eller Mac kan du få det inkludert i abonnementet.

Tilbake til maler, du finner hundrevis av gratis maler på denne siden: office.microsoft.com/nb-no/templates 
Både til Office Online og til din lokale installasjon av Office.
Picture
Bruker du maler får du en lettere hverdag som både markedssjef og økonomisjef. Bruker du Office 365 vil du aldri trenge noen IT sjef. Bare bruke det og jobbe smart. Inkludert bruk av maler

Kontakt ProCloud as så hjelper vi deg å komme i gang med Office 365, så kan få du ditt eget navn på epostadressen og en hjemmeside på kjøpet.

Geir Hogstad
Daglig leder ProCloud AS
Telefon: 920 10 803
Epost: geir@procloud365.noBlogg om Office: www.office-365.no

0 Comments

Vi vet ikke hva vi har i vente

15/8/2014

0 Comments

 
Det er utfartstid. Små og store fritidsbåter kruser utover, på vei mot vakre ferieparadis. De etterlater lange hvite striper på havet. Midlertidig dekorerer de det som er så vakkert i seg selv. Middelhavet. Fra mitt nye kontor nyter jeg utsikten. Blir ikke mett av den. Fire år til skal jeg nyte dette. Et nytt kapittel skal skrives i Trines liv. Jeg må klype meg i armen. Er det virkelig sant, hvordan i all verden havnet jeg her? I Bacoli, på utsiden av Napoli i Italia? Med utsikt over Middelhavet og deler av Napolibukten, Sorrento, Capri og Ischia. Herrens veier er uransakelige står det i bibelen. Ja, vi vet tydeligvis ikke hva vi har i vente.
Picture
Da jeg startet firmaet mitt Jubel i Hjertet AS for over to år siden, ante jeg lite om at veien skulle bli slik den har utfoldet seg. Min signatur på en fem års leiekontrakt kan bevise det. At firma skulle gå konkurs var heller ikke i mine tanker. Jeg var så sikker på suksess som det går an å være. Jeg var nyutdannet coach og høy på livet. Gjenvunnet selvtillit og tro på meg selv, samt noen tydelige mål var i boks. Det fantes ikke begrensninger, bare muligheter. Tro det eller ei, jeg er sjeleglad for at jeg så naiv noen ganger. Hadde jeg visst utfallet så hadde jeg ikke forsøkt. Den økonomiske smerten og nederlaget blir lett å bære når alle de små og personlige suksesshistoriene tas med i regnestykket.

Det er lite annet som gir den samme enorme gleden av å kunne være en som påvirker mennesker til å finne sin styrke og oppleve mer glede og tilfredshet i sine liv. Og jeg har fått gjort masse av det. Det gjør meg ydmyk og takknemlig. Jeg har også modnet selv underveis. Noe annet er ikke til å unngå, men at jeg skulle stå frem med min egen personlige historie, og på den måten bidra i kampen mot selvmord, hadde jeg ikke sett for meg da jeg startet.

Denne kampen er mer aktuell enn noen gang. At kjendisskuespiller Robin Williams tidligere denne uken fant at livet er for smertefullt, og valgte sin egen avgang, har skapt et enormt fokus over hele verden. Det florerer av stoff om selvmord. Og på sosiale medier kan man bli skremt over hvor mange som står frem og forteller om sine egne ønsker om døden. Ikke fordi de så gjerne vil dø, men de orker ikke smerten det kan være å leve. Jeg forstår de så godt. Jeg har jo vært der selv. Det er bare åtte år siden jeg selv var så langt nede at jeg faktisk gjorde forsøk på å avslutte livet. Jeg klarte det ikke. Jeg ble funnet og reddet. Takk og lov, jeg var superheldig!
Picture
Hadde jeg visst at livet mitt skulle bli så eventyrlig, som jeg selv synes at det er, så hadde jeg nok holdt ut og ventet på bedre tider. I dag vet jeg at det er mine egne tanker som skaper min opplevelse av livet. Det gjelder selvsagt for alle. Og det er dette som har blitt min hjertesak. Vi vet virkelig ikke hva vi har i vente.

Så fra mitt kontor i Italia fortsetter jeg kampen til Jubel i Hjertet mot selvmord. Etter konkursen gikk det ikke mange dagene før Jubel i Hjertet Consulting var startet. Jeg er ikke lenger en som gir opp. Coachingtimene skjer på Skype, eller hos meg i Italia, og prosjektene med det forebyggende arbeidet fortsetter. Bok og videoprosjekter er på gang. Samtidig sprer jeg kunnskap og selger Omega-3 produkter som også er viktig for å forebygge.

Hvordan dette kapittelet skal ende, vet jeg ikke. Jeg synes livet mitt er både meningsfullt og verdifullt, så jeg følger flyten og prøver å være oppmerksom på nye eventyr ;-)

Trine Pedersen

Jubel i Hjertet Consulting
www.jubelihjertet.no
www.facebook.com/pages/Jubel-i-Hjertet/379895765409296


0 Comments

Gründer-berg-og-dal-bane!

5/8/2014

2 Comments

 
Dette året har vært en følelsemessig berg-og-dal-bane. Fra toppen med store drømmer og optimisme, sommerfugler i magen og store smil, til nedoverbakke hvor man ikke har helt kontroll og man lurer hva man driver med, til dalfører og krappe svinger med «dette fikser jeg ikke», så karrer man seg oppover med «det ordner seg nok», før man er tilbake hvor det er gøy og troen på knallsuksess er tilbake… og så kommer en ny runde.

På ett år har jeg overkommet mange hinder, blitt litt tøffere, mer ydmyk og fått en mye større forståelse og respekt for andres yrker og ekspertiser. Jeg har erfart (og snart forstått) at ting tar veldig lang tid, jeg har følt boblende glede, stor frustrasjon, tvil, spenning, skuffelse, sprengende stolthet og hatt mange sommerfugler i magen. Jeg har lært utrolig mye, truffet og blitt kjent med mange nye fantastiske mennesker og gjort en haug av ting jeg ikke har gjort før!

Èn av de tingene var å lage en liten reklamefilm, en 30 sekunders stopmotion-film som viser prosessen fra tegning til myk figur. Jeg hadde satt av midler fra mitt etablererstipend fra Innovasjon Norge, til å få filmen proff, men forarbeidet måtte jeg gjøre selv.

For å lage stopmotion-film må hvert lille trinn i bevegelsen fotograferes. Altså: for å få et ark inn på skjermen: ark 1 cm inn på bordet «knips» 1cm lenger inn på bordet «knips» 1cm lenger inn på bordet osv.………. Tegne en kort strek «knips», litt videre på streken «knips»…………. Sy på én tann «knips» sy på én tann til «knips» ……… skjønner!? Sånt tar laaaaaaaaaang tid.

Picture
Hadde regnet med å bruke én uke, brukte fire. Tok ca 1000 bilder. Etter at bildene var tatt og et «Lykketroll» satt til verden, laget min talentfulle musikermann, Marius Noss Gundersen, den herligste musikk til og så ble materialet levert til Hocus Focus, som gjorde en fantastisk jobb med å klippe det hele sammen, legge på lydeffekter, perfeksjonere lys og farger og lage animasjon. Slik ble det en fargerik og glad liten film på 30 sekunder av hvordan et «Lykketroll» blir til.

Jeg er veldig stolt av den og gleder meg til jeg kan ha den på kino, før premieren på en barnefilm!!

Å være gründer er kjempe spennende, selv om det er hardt arbeid og det kommer krappe svinger og dalfører - er toppene med kriblingen, gleden, spenningen og godfølelsen det som gjør at man setter seg på og spenner beltet, igjen og igjen og igjen.

Stå på alle gründere – det ordner seg!

Picture
Sensommerhilsen fra

Lene-MoR


www.mykograr.no

PS. Hvis du vil se min lille stopmotion-film, finner du den på nettsida (mykograr.no/video) eller på www.facebook.com/mykograr ;) eller under her:

2 Comments

    Kategorier

    All
    Data
    Nettverksbygging
    Personlig Utvikling
    SEO
    Synliggjøring

    Arkiv

    November 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014

    RSS Feed

NETTVERKET

VI TILBYR

SUKSESSHISTORIER

HVA SKJER?

​OM OSS

​​


​KOMPETANSE

BLI MEDLEM

DOKUMENTER
​

PERSONVERN

KONTAKT OSS
​​
Tlf. 934 08 202
Mail: helle@grundernettverket.no

POSTADRESSE
Gründernettverket
c/o Helle Stabel
Nedre Damsbakken 7
​3264 Larvik​


BESØKSADRESSE
hos Colab Larvik, Brannvaktsgt 5, 3256 Larvik


​Website by Sjarm DESIGN
  • VI TILBYR
  • SUKSESSHISTORIER
  • AKTUELT
  • BLI MEDLEM
  • OM OSS
  • Vekst i Vestfold